فروکش قیمت مسکن؟ آیا انتظار کاهش شدید قیمت مسکن صحیح است ؟

(بخش پایانی) به نقل از هفته نامه اقتصادی تجارت فردا

✍سیدامین زرگر مرادی

?از دیگر سو شاخص P به R مسکن که از آن بعنوان شاخص حباب سنج مسکن یاد می کنند و از تقسیم قیمت یک متر مربع مسکن بر قیمت اجاره آن بدست می آید عددی بالاتر سقف های تاریخی خود را نشان می دهد .
این شاخص در سالهای گذشته همواره عددی بین ۱۴ تا ۲۵ بوده است اما در حال حاضر با رشد شدید قیمت مسکن از ۳۰ هم گذر کرده است .
لذا اگر بخواهیم صرفا این شاخص را مبنای پیش بینی قرار دهیم یا باید منتظر کاهش قیمت اسمی مسکن باشیم و یا اینکه شاهد جهش قیمت اجاره بها باشیم ،که این جهش قیمتی اجاره بها با توجه به کاهش قدرت اقتصادی خانوارها با محدودیت های بسیاری مواجه است .
در فرض دیگر می توان متصور شد که میزان و درصد رشد اجاره بها (مخرج کسر) از میزان رشد قیمت هر متر مربع مسکن بیشتر باشد تا به مرور زمان شاهد اصلاح این نسبت باشیم .
هر چند این امکان هم وجود دارد که با توجه به تحولات اقتصادی اخیر اساسا باید به نسبت های جدید و بالاتری در باب قیمت مسکن به اجاره آن بیاندیشیم.

♦️جمع بندی

?به علت شرایط کلی حاکم بر اقتصاد ایران و کمبود عرضه شدید مسکن، هنوز دور نمای بلند مدت قیمت مسکن افزایشی است .
ولی این امکان متصور است که پس از افزایش قیمت های صورت گرفته در ۷ ماه نخست سال ۹۹ به تدریج شاهد ثبات قیمت مسکن و کاهش شیب منحنی افزایش قیمت مسکن باشیم .
اما کاهش شدید قیمت اسمی مسکن قدری دور از ذهن می نماید .

?یکی از خاصیتهای قیمت مسکن در ایران چسبندگی رو به بالای قیمت مسکن است و به ندرت اتفاق می افتد که قیمت اسمی مسکن کاهش یابد و در صورت کاهش هم معمولا این کاهش تک رقمی است .

?با رصد تاریخچه بازار مسکن در میابیم که در موارد بسیار اندکی پس از جهش های قیمتی شدید کاهش جزئی قیمت مسکن داشته ایم .

?به نظر می‌رسد درصورت عدم بروز اتفاق خاص و تاثیرگذار عمده در فضای سیاسی و اقتصادی کشور یکی از محتملترین سناریوها کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در کوتاه مدت (ماههای باقی مانده از سال ۹۹) باشیم .

پایان

نظرات

هم اکنون تماس بگیرید

درصورت عضویت در موسسه از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

  • 02144027559
  • 02144027559

عضویت در خبرنامه